Bedragen x € 1.000 | Begroting 2021 | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Begr versus Rek. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | Verschil |
Samenkracht en burgerparticipatie | 3.405 | 4 | 3.640 | 4 | 3.812 | 2 | -175 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 945 | 0 | 994 | 0 | 833 | 0 | 161 |
Inkomensregelingen | 9.736 | 7.578 | 10.698 | 8.888 | 9.979 | 8.401 | 232 |
WSW en beschut werk | 423 | 0 | 423 | 0 | 255 | 0 | 167 |
Arbeidsparticipatie | 1.172 | 0 | 1.119 | 0 | 963 | 19 | 175 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.463 | 13 | 1.463 | 13 | 1.679 | 9 | -219 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | 8.626 | 350 | 9.955 | 350 | 8.896 | 348 | 1.057 |
Maatwerkdienstverlening 18- | 8.643 | 0 | 10.063 | 0 | 9.556 | 0 | 506 |
Geëscaleerde zorg 18- | 453 | 0 | 453 | 0 | 368 | 0 | 85 |
Totaal lasten/baten | 34.865 | 7.945 | 38.808 | 9.255 | 36.343 | 8.780 | 1.990 |
Toelichting:
Het voordeel van € 1,99 miljoen in dit programma wordt vooral verklaard door:
- Het nadelig resultaat op het taakveld samenkracht en burgerparticipatie van € 175.000. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard doordat delen (€ 380.000) van de subsidie aan de stichting welzijnswerk ten onrechte op dit taakveld zijn geboekt. Dit leidt tot voordelen van dezelfde omvang op de taakvelden wijkteams, arbeidsparticipatie en onderwijsbeleid en leerlingzaken.
Naast een groot aantal kleinere mutaties is sprake van lagere onderhoudskosten aan dorpshuizen (€ 88.000).
- Het voordelig resultaat op het taakveld Wijkteams van € 161.000 wordt in hoofdzaak verklaard door:
- Een voordeel van € 135.000 houdt verband met de subsidie aan de stichting welzijnswerk die ten onrechte niet op dit taakveld is geboekt. Zie hierboven onder het taakveld samenkracht en burgerparticipatie.
- Het voordelig resultaat op het taakveld Inkomensregelingen van € 232.000 wordt in hoofdzaak verklaard door:
- lager dan begrote uitgaven voor het inkomensdeel (uitkeringen: € 335.000; BBZ: € 190.000).
- per saldo hogere uitgaven aan inkomensregelingen/minimabeleid (€ 355.000), waarvan het grootste nadeel (€ 430.000) veroorzaakt wordt door hoger dan begrote uitgaven bijzondere bijstand. De restant middelen uit het Kindpakket (€ 180.000) worden volledig overgeheveld naar 2022. Tot slot is er sprake van een voordeel op uitkering aan activiteiten (€ 52.450) en uitgaven aan onderzoekskosten (€ 37.800). De uitgaven hebben het karakter van een open einde regeling (begrotingsafwijking c en d).
- De bijdrage van het rijk voor uitkeringen inclusief TOZO is € 475.000 lager dan begroot.
- Inkomensregelingen / Tozo:
De netto inkomsten en uitgaven in verband met de uitvoering van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) zijn verantwoord op het taakveld inkomensregelingen. In 2021 is een bedrag van ruim € 1.8 miljoen ontvangen als voorschot voor de uitvoering van deze regeling. Ten laste van de Tozo-middelen is een bedrag van € 827.000 aan uitkeringen voor levensonderhoud. Er is een bedrag van € 26.650 aan bedrijfskredieten verstrekt. Dit is op de balans opgenomen als een terug te betalen lening.
Na aftrek van de uitvoeringskosten van deze regeling moet een bedrag van € 915.000 worden terugbetaald aan het rijk. Dit bedrag is op de balans opgenomen onder de overlopende passiva. In verband met onduidelijkheden over de inkomsten en de hoogte van de uitgaven is er geen begrotingswijziging in procedure gebracht. De uitgaven hebben het karakter van een open einde regeling.
- Het voordelig resultaat op het taakveld Begeleide participatie van € 167.000 wordt in hoofdzaak verklaard door een lagere bijdrage in het exploitatietekort van Starke (€ 196.500). Oorzaak hiervan is onder andere de corona compensatie van het rijk aan SW-bedrijven en enkele incidentele bijdragen.
- Het voordelig resultaat op het taakveld Arbeidsparticipatie van € 175.000 wordt in hoofdzaak verklaard door lager dan begrote kosten voor (maatwerk)trajecten (€ 111.500) en lagere opleidingskosten (€ 32.000). In de paragraaf Transities staat meer informatie opgenomen over dit onderdeel.
- Het nadelig resultaat op het taakveld Maatwerkvoorzieningen Wmo van € 219.000 wordt vooral verklaard door hoger dan begrote uitgaven aan woonvoorzieningen (€120.000) en hulpmiddelen (€ 128.000). Daarnaast is een bedrag van € 116.000 betaald aan coronacompensatie. Vervoerders zijn gecompenseerd tot 80% van de niet verreden ritten in 2021 (ten opzichte van het peiljaar 2019). De overige en uitgaven aan vervoersvoorzieningen vallen € 110.000 lager uit.
- Het voordelig resultaat op het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ van € 1.057.000 wordt in hoofdzaak verklaard door de van centrumgemeente Assen te ontvangen bijdrage van € 705.000 voor de uitvoering van Beschermd wonen. Meer informatie over dit taakveld staat opgenomen in de paragraaf Transities.
- Het voordelig resultaat op het taakveld Maatwerkvoorzieningen 18- en Geëscaleerde zorg 18- van in totaal € 592.000 wordt hoofdzakelijk verklaard door de lager dan begrote uitgaven voor jeugdzorg, ZIN (€ 315.000; begrotingsafwijking d.). Deze en andere onderdelen van dit taakveld maken onderdeel uit van het sociaal domein. Een nadere verklaring staat opgenomen in de paragraaf Transities. Het resultaat op het sociaal domein is € 1.5 miljoen positief.