Onderstaande overzicht is inclusief het rekeningsresultaat van € 5.50.828.
Programma | Begroting 2021 | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil Begroot | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | Werkelijk |
Bestuur en ondersteuning | 487 | 2.375 | 1.888 | 664 | 2.257 | 1.592 | 947 | 7.965 | 7.018 | -5.426 |
Veiligheid | 13 | 2.345 | 2.332 | 28 | 2.367 | 2.338 | 11 | 2.253 | 2.242 | 97 |
Verkeer, vervoer en waterstaat | 129 | 5.607 | 5.478 | 144 | 5.606 | 5.462 | 314 | 5.481 | 5.167 | 295 |
Economie | 1.428 | 924 | -504 | 1.428 | 1.022 | -406 | 1.914 | 1.246 | -668 | 262 |
Onderwijs | 143 | 3.462 | 3.320 | 143 | 3.349 | 3.206 | 335 | 3.120 | 2.785 | 421 |
Sport, cultuur en recreatie | 725 | 7.224 | 6.499 | 994 | 7.703 | 6.708 | 980 | 7.135 | 6.155 | 553 |
Sociaal domein | 7.945 | 34.865 | 26.920 | 9.255 | 38.808 | 29.553 | 8.780 | 36.343 | 27.563 | 1.990 |
Volksgezondheid en milieu | 7.638 | 9.148 | 1.510 | 7.858 | 9.625 | 1.767 | 9.138 | 11.462 | 2.325 | -557 |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 3.295 | 4.897 | 1.602 | 3.950 | 5.157 | 1.206 | 5.648 | 5.453 | -195 | 1.401 |
Algemene dekkingsmiddelen | 60.909 | 537 | -60.372 | 63.218 | 581 | -62.638 | 64.159 | 419 | -63.740 | 1.103 |
Overhead | 98 | 10.040 | 9.942 | 98 | 11.067 | 10.969 | 155 | 11.739 | 11.584 | -614 |
Onvoorzien | 0 | 25 | 25 | 0 | 20 | 20 | 0 | 0 | 0 | 20 |
Vennootschapsbelasting | ||||||||||
Saldo van baten en lasten | 82.810 | 81.450 | -1.360 | 87.780 | 87.560 | -220 | 92.379 | 92.616 | 236 | -456 |
Mutaties reserves | 1.709 | 3.068 | 1.360 | 16.241 | 16.461 | 220 | 16.687 | 16.451 | -236 | 456 |
Resultaat | 84.518 | 84.518 | 0 | 104.022 | 104.022 | 0 | 109.066 | 109.066 | 0 | 0 |
Programma | Taakveld | Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|---|---|
Bestuur en ondersteuning | Overige baten en lasten | Diverse eenmalige activiteiten, zoals afkoopsom overname belang VAM Mera in Wijster | 227 | |
Bestuur en ondersteuning | Bestuur | Actualisering voorziening pensioen bestuur | 171 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Resultaat op de totale salarissen en inhuur | 222 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Bedrijfsvoeringsbudgetten. | 228 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Abonnementen en contributies | 37 | |
Bestuur en ondersteuning | Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | Netto effect gemeentefonds, inclusief bedragen die nog bestemd moeten worden. | 686 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Automatiseringskosten | 134 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Kosten juridische ondersteuning | 56 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Brandstof en olie | 36 | |
Bestuur en ondersteuning | Overhead | Effect meer thuiswerken | 100 | |
Bestuur en ondersteuning | Bestuur | Raad en raadscommissies inclusief ondersteuning | 39 | |
Onderwijs en Jeugd | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Gemeentelijke onderwijskansenbeleid | 65 | |
Onderwijs en Jeugd | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Leerplicht | 26 | |
Sport, cultuur en recreatie | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | Culturele activiteiten | 63 | |
Sport, cultuur en recreatie | Musea | Monumentenbeleid | 74 | |
Sociaal domein | Inkomensregelingen | WWB levensonderhoud, minimabeleid en schuldhulpverlening | 116 | |
Sociaal domein | Samenkracht en burgerparticipatie | Nieuwkomers | 52 | |
Sociaal domein | Samenkracht en burgerparticipatie | Klein dorpenbeleid | 36 | |
Sociaal domein | Diversen | Sociaal domein | 1.527 | |
Volksgezond en milieu | Afval en Riolering | Exploitatie effect riolering en afval. Betreft BCF en hogere toerekening uren en overhead | 223 | |
Diversen | Diversen | Kapitaallasten | 318 | |
Diversen | Diversen | Effecten beperkte opening van gemeentelijke accommodaties | 50 | |
Diversen | Diversen | Resultaat bouwgrondexploitaties | 572 | |
Diversen | Diversen | Waterschapslasten | 30 | |
Diversen | Diversen | Diverse belastingopbrengsten | 129 | |
Diversen | Diversen | Leges opbrengsten | 714 | |
Diversen | Diversen | Gemeenschappelijke regelingen | 80 | |
Diversen | Diversen | Ontvangen SPUK bijdrage 2020 en 2021 | 208 | |
Diversen | Diversen | Saldo van de overige kleine mutaties. | 16 | |
Totaal | 5.643 | 592 | ||
Saldo rekening 2021 | 5.051 |
Onderstaand wordt een korte toelichting gegeven van de hierboven genoemde oorzaken van het gerealiseerde resultaat over 2021. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de programma's.
Voordeel taakveld Overige baten en lasten van € 227.000
Het voordeel op het taakveld overige baten en lasten werd voor het grootste gedeelte verklaard door het niet volledig besteden van de post onvoorzien van € 19.500, geboekte bijdragen van derden of aan derden zoals ambtelijke uren zonnepark van € 57.000 en overige gronden en gebouwen zoals de afkoopsom overname belang VAM Mera in Wijster totaal voordeel € 130.000.
Voordeel taakveld Beheer actualisering voorziening pensioen bestuur van € 171.000
Ten gevolge van omstandigheden kan een gedeelte van de voorzieningen vrijvallen.
Voordeel taakveld Overhead resultaat salarissen en inhuur van € 222.000
Dit is een optelling van diverse oorzaken. Door krapte op de arbeidsmarkt konden vacatures niet snel worden ingevuld of worden ingehuurd.
Voordeel taakveld Overhead bedrijfsvoeringsbudgetten van € 228.000
Dit betreft diverse posten die tengevolge van de coronaperikelen niet volledig zijn besteed in 2021. Bijvoorbeeld het volgen van studie of cursussen, het beschikking hebben stageplekken en de voorziening in vacatures.
Nadeel taakveld Overhead abonnementen en contributies van € 37.000
De bezuinigingstaakstelling op de abonnementen kon in de praktijk niet gerealiseerd worden. Hierdoor ontstond er een tekort op dit onderdeel.
Voordeel taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds van € 686.000
Het betrof de effecten van de september- en decembercirculaire.
Het betreft het netto effect gemeentefonds, inclusief bedragen die nog bestemd moeten worden.
Voordeel taakveld Overhead onderdeel Automatiseringskosten van € 134.000
Door vertraging konden diverse projecten nog niet volledig worden gerealiseerd. Dit restant bedrag is betrokken bij de definitieve overheveling van 2021 naar 2022.
Nadeel taakveld Overhead onderdeel kosten juridische ondersteuning van € 56.000
In de loop van 2021 hebben diverse jurdische procedures geleid tot een schadevergoeding.
Nadeel taakveld Overhead onderdeel kosten brandstof en olie van € 36.000
De prijzen van de brandstof en olie gingen in de 2e helft van 2021 al omhoog. Hierdoor waren de begrote budgetten niet meer toereikend.
Voordeel taakveld Overhead onderdelen Facilitair en overige bijkomende personeelskosten van € 100.000
Door het thuiswerken waren er minder goederen ingekocht, voordeel circa € 65.000, lagere kopieerkosten, voordeel € 14.000, lagere kosten onderhoudscontract telefooncentrale, voordeel € 6.000, minder uitbetaald aan reis- en verblijfkosten, voordeel € 66.000 en er was minder geld uitgegeven aan de bedrijfshulpverlening, voordeel € 19.000. Hiertegenover stonden lagere opbrengsten catering van € 26.000, hogere uitvoeringskosten arbobeleid van € 26.00 en hogere kosten mobiele telefonie van € 18.000.
Voordeel taakveld Bestuur onderdeel Raad en raadscommissies inclusief ondersteuning van € 39.000.
Er waren in 2021 geen extra kosten voor streaming van de raadsvergaderingen. Dit levert een voordeel van € 25.000 op. De bestedingen van de Rekenkamercommissie vielen ook bijna € 14.000 lager uit.
Nadeel taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken onderdeel Gemeentelijke onderwijskansenbeleid van € 65.000.
In 2021 is € 241.000 meer betaald aan het integraal Kindcentrum. Hiertegenover stond een hogere rijksbijdrage van € 176.000.
Voordeel taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken onderdeel Leerplicht van € 26.000
Voor 2021 was de betaling aan de landelijke vereniging leerplichtambtenaren € 16.000 lager en was de ontvangen subsidie voor kwalificatiemiddelen RMC bijna € 10.000 hoger.
Voordeel taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie onderdeel Culturele activiteiten van € 63.000.
De afwikkeling van het project culturele gemeente viel in 2021 bijna € 45.000 lager uit. De verstrekte bijdragen aan diverse groeperingen waren bij elkaar circa € 10.000 lager dan begroot. Ook werd een hogere provinciale subsidie van netto € 9.000 voor culturele activiteiten.
Voordeel taakveld Musea onderdeel Monumentenbeleid € 74.000
De ontvangen bijdrage via de meicirculaire voor de kerkenvisie van € 50.000 was in 2021 niet besteed. Hiernaast werd € 11.000 ontvangen van de stichting Nationaal Restauratiefonds en viel € 13.000 vrij van het gereserveerde bedrag voor afwikkeling subsidie Villa Maria.
Voordeel taakveld Inkomensregelingen onderdeel WWB levensonderhoud, minimabeleid en schuldhulpverlening van € 116.000.
De kosten voor het levensonderhoud waren per saldo € 447.000 lager dan begroot. Ook de kosten van de schuldhulpverlening waren € 20.000. Hiertegenover stonden de hogere kosten, per saldo € 351.000, voor de uitvoering van het minimabeleid.
Voordeel taakveld Samenkracht en burgerparticipatie onderdeel Nieuwkomers van € 52.000.
De kosten statushouder waren € 53.000 hoger, de uitvoeringskosten inburgering waren € 118.000 lager, de subsidie van stichting Vluchtelingenwerk was bijna € 4.000 hoger en er was € 9.000 als huurderving vergoed.
Voordeel taakveld Samenkracht en burgerparticipatie onderdeel Klein dorpenbeleid van € 36.000.
Doordat in 2021 minder contacten waren was aan advisering dorpenbeleid € 16.000 en aan de uitvoering kleine projecten dorpenbeleid € 20.000 minder besteed.
Voordeel diverse taakvelden onderdeel Sociaal Domein van € 1.527.000
Het resultaat binnen het sociaal domein (Wmo Huishoudelijke hulp, Wmo begeleiding, Jeugdzorg en re-integratie) bestaat uit een positief resultaat van afgerond € 820.000 op de eigen beleidsvoering en een bijdrage uit het positieve resultaat van centrumgemeente Assen op de uitvoering van Beschermd wonen.
In de paragraaf Transities staat een meer uitgebreide analyse opgenomen van dit resultaat.
Voordeel taakveld Afval en Riolering onderdeel exploitatie effect riolering en afval van € 223.000.
Dit wordt veroorzaakt door een hogere toerekening van het Btw compensatiefonds (BCF) ten gevolge van meer investeringen en een hogere toerekening van het aantal uren en overhead.
Nadeel diverse taakvelden onderdeel kapitaallasten van € 318.000
Dit betreft het saldo van diverse voor- en nadelen. De nadelen betreffen vooral de toerekening van lagere rente aan bouwgrond, hogere afschrijvingslasten, lagere opbrengsten rente langlopende leningen en lagere onderuitputting dan begroot. De voordelen betreffen hogere opbrengst inruil en lagere rentelasten kortlopende leningen.
Voordeel diverse taakvelden ten gevolge van de beperkte opening van gemeentelijke accommodaties van € 50.000
In 2021 kon niet gesport worden in de overdekte accommodaties en werd er tevens veel thuis gewerkt. Hierdoor kon bespaard worden op het energieverbruik, voordeel € 142.000, telefoonkosten, voordeel € 36.000 en schoonmaakkosten, voordeel € 64.000. Hiertegenover staan wel lagere huuropbrengsten van € 192.000.
Voordeel diverse taakvelden onderdeel resultaat bouwgrondexploitatie van € 572.000.
Door de verplichte winstneming, afsluiten van een viertal plannen en de bijdrage vanuit het plan Nagtegael ontstaat er een positief resultaat op de bouwgrond.
Voordeel diverse taakvelden onderdeel waterschapslasten van € 30.000.
Over elke gemeentelijke bezit, woningen en grond, moest waterschapslasten betaald worden. Voor woningen ging het om een percentage van de waarde van het pand en voor de gronden ging het om een bedrag per ha. Hierbij werd onderscheid gemaakt in wegen en natuurgebied Door verkopen en het anders inrichten van gebieden waren de werkelijk te betalen waterschapslasten lager dan begroot.
Voordeel diverse taakvelden onderdeel diverse belastingopbrengsten van € 129.000
De werkelijke opbrengsten van de OZB waren € 64.000 hoger en van de forenzen/toeristenbelasting zelfs € 65.000 hoger.
Voordeel diverse taakvelden onderdeel leges opbrengsten van € 714.000
De belangrijkste hogere leges onderdelen waren begraafrechten € 45.000, leges omgevingsvergunningen € 619.000, kabels en leidingen € 54.000. Per saldo waren de overige leges € 4.000 lager.
Nadeel diverse taakvelden onderdeel gemeenschappelijke regelingen van € 80.000.
De bijdrage aan de RUD was € 169.000 hoger dan begroot. Hiertegenover stonden lagere bijdragen aan de GGD van € 69.000 en de VRD van € 20.000.
Voordeel diverse taakvelden onderdeel ontvangen SPUK bijdrage 2020 en 2021 van € 208.000.
Het voordeel op de Spuk (Specifieke uitkering sport)-bijdrage exploitatie wordt vooral veroorzaakt door een directe hogere specifieke uitkering.
Voordeel diverse taakvelden onderdeel saldo van de overige kleine mutaties van € 16.000.
Dit is het saldo van diverse overige budgetten waarvan de afwijkingen kleiner zijn dan € 25.000.
Toelichting op de programmarekening
Op grond van artikel 28 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de toelichting op het overzicht van baten en lasten onder andere:
- Een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijzigingen en het overzicht van baten en lasten op de volgende onderdelen:
- de lasten en baten per programma;
- de algemene dekkingsmiddelen;
- het resultaat voor bestemming;
- de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
- het resultaat na bestemming.
Hierna staat dit per programma nader uitgewerkt.
Voorafgaand aan deze toelichting is in onderstaande 2 tabellen een analyse opgenomen met de kwalificatie van de overschrijding op basis van de in de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV opgenomen soorten begrotingsoverschrijdingen:
Begrotingsafwijking | Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel | |
a) | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. | X | |
---|---|---|---|
b) | Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. | X | |
c) | Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. | X | |
d) | Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. | X | |
e) | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. | ||
| X | ||
| X | ||
f) | Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. | ||
| X | ||
| X |
Overzicht rechtmatigheidsanalyse 2021
|
---|