Paragrafen

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening

De ontwikkelingen op het gebied van informatisering gaan snel en vragen constant aandacht. Voor alles wat we als gemeente doen is informatie nodig. Onze informatievoorziening is essentieel voor de dienstverlening aan onze inwoners en het goed functioneren van onze interne bedrijfsvoering. De afgelopen jaren is er een achterstand ontstaan in het bij de tijd houden van onze informatievoorziening. Eind 2020 heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de komende jaren de benodigde verbeteringen te kunnen realiseren voor een toekomstbestendige informatievoorziening.
2021 is het eerste jaar geweest waarin de eerste ICT budgetten beschikbaar kwamen. Op basis van een ICT begroting zijn de eerste projecten gerealiseerd zoals de nieuwe werkplek. Hierbij is de gemeente overgegaan op een windows en een office 365 omgeving, waarbij nieuwe laptops zijn aangeschaft en flexibel werken tot de mogelijkheden behoort. Daarnaast is een nieuwe bestuurlijke vergaderapplicatie in gebruik genomen (IBABS). Er is een project gestart om de processen binnen de gemeente verder te optimaliseren en het zaakgericht werken te verbeteren en deze weer aan te laten sluiten bij de huidige eisen en wensen.
Ook is er dit jaar een start gemaakt met een impuls op het gebied van datagedreven werken. Gestart is met het sociale domein waar diverse dashboarden zijn ontwikkeld en een start gemaakt met de ontwikkeling van een datawarehouse. De uitdaging is nu om het datagedreven werken breder in de organisatie te gaan toepassen.
Op het gebied van ICT zijn er ook diverse landelijke ontwikkelingen en wetgevingen waar wij onze informatievoorziening op moeten aanpassen. Wij spelen hier op in door deze naar onze eigen gemeentelijke praktijk te vertalen. Een belangrijke wettelijke verplichting waar we in 2021 aan hebben gewerkt is de Omgevingswet, waarbij het aansluiten op het landelijke digitale stelsel (DSO) een randvoorwaarde is. Deze zit momenteel in de testfase en er wordt nu op voorgesorteerd om deze per 1-1-2023 in productie te nemen.

Informatieveiligheid en privacy
Informatieveiligheid en privacy zijn cruciale randvoorwaarden in de dienstverlening richting onze inwoners en bedrijven. Hier zijn wij continue mee bezig, we streven naar maximale borging. Een van de middelen die daarvoor worden gebruikt is de ENSIA audit. ENSIA is de verantwoordingssystematiek waarbij de toetsing van diverse aandachtsgebieden rondom informatiebeveiliging is samengevoegd en gestroomlijnd tot één audit, wat de efficiëntie ten goede komt. De horizontale verantwoording over informatieveiligheid sluit aan op de gemeentelijke planning en control-cyclus. Hierdoor hebben we meer overzicht over de informatieveiligheid van onze gemeente.

Archief
Sinds de inwerkingtreding van de Wet revitalisering generiek toezicht (in 2012) is de gemeente zelf verantwoordelijk voor het toezicht op haar informatie- en archiefbeheer en voeren wij hieromtrent jaarlijks een zelftoets uit. Uit de jaarlijkse zelftoets is gebleken dat er nog een groot aantal verbeterslagen te maken zijn op het gebied van het informatie- en archiefbeheer. In 2021 is hier aan gewerkt en zijn er stappen vooruitgang geboekt.

Deze pagina is gebouwd op 02/09/2023 15:16:01 met de export van 02/09/2023 15:06:00