Paragrafen

Bedrijfsvoering

Verantwoording interbestuurlijk toezicht

In de jaarstukken wordt een overzicht opgenomen t.b.v. de verantwoording interbestuurlijk toezicht. Het betreft de volgende onderdelen:
• monumentenwet,
• huisvesting statushouders,
• ruimtelijke ordening,
• archieven,
• omgevingsrecht.
Het toezicht is bedoeld voor die gevallen waarin zich risico's of knelpunten kunnen voordoen bij de
uitoefening van een bepaalde taak. Op de verschillende beleidsterreinen is overleg met de provincie als enige toezichthouder. In de jaarrekening wordt het totaaloverzicht gepresenteerd.

Gemeentelijke zelfevaluatie
Onderstaande toezichtinformatie geeft op hoofdlijnen weer of aan de wettelijke vereisten wordt
voldaan.

voldaan aan wettelijke eisen, geen extra aandacht nodig

niet volledig voldaan aan wettelijke eisen, extra aandacht nodig

niet voldaan aan wettelijke eisen

De informatie die hieronder is opgenomen betreft de gemeentelijke zelfevaluatie over 2021. Gedeputeerde Staten van Drenthe neemt eind 2021 een besluit.

Monumenten

Rood/Oranje/Groen

Gemeente heeft bij de vaststelling van nieuwe bestemmingsplannen, of bij vrijstelling op bestaande plannen, aangegeven op welke wijze wordt omgegaan met in geding zijnde cultuurhistorische en archeologische waarden; deze bestemmingsplannen zijn bestuurlijk vastgesteld

Gemeente heeft een commissie ingesteld die adviseert over omgevingsvergunningen voor het aanpassen van een beschermd monument en vraagt deskundig advies bij vergunningverlening waarbij cultuurhistorische en/of archeologische waarden aan de orde zijn

Binnen de gemeente vindt adequaat toezicht en handhaving plaats op het gebied van monumenten en archeologie; dit is tevens vastgelegd in documenten

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

Huisvesting statushouders

Rood/Oranje/Groen

Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (eerste helft van het jaar) op het gebied van huisvesting van statushouders en heeft geen achterstand of loopt hierop in

Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (tweede helft van het jaar) op het gebied van huisvesting van statushouders en heeft geen achterstand of loopt hierop in

Is er reden voor extra aandacht?

Nee

In 2021 hadden we te maken met een forse, verhoogde taakstelling (47 + 24 achterstand). Daar kwam in de tweede helft van 2021 een extra opgave in de asielopvang bij waardoor de druk op onze taakstelling nog groter werd. In totaal hebben wij, samen met de woningbouwcorporaties en VluchtelingenWerk, 38 statushouders gehuisvest. De provincie, als toezichthoudend orgaan, heeft ons per brief laten weten dat wij in 2021 aan de door de provincie gestelde eisen voldoen. Er zijn namelijk veel nareizigers aan onze gemeente gekoppeld. Nareizigers komen pas op een later (niet beïnvloedbaar moment) aan in Nederland.

Ruimtelijke ordening

Rood/Oranje/Groen

Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde structuurvisie(s) conform de wettelijke vereisten

Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde bestemmingsplannen conform de wettelijke vereisten

Is er reden voor extra aandacht?

Ja

 
Er zijn drie kleine hiaten:

  • Spier (1989)
  • Stukje naast de MFA in Westerbork
  • Smilde (2009)

Archief 2021 (cruciale thema’s 1 t/m 4)

Rood/Oranje/Groen

1 - Het beheer van zowel analoge als digitale overheidsinformatie voldoet aan toetsbare eisen van een toe te passen kwaliteitssysteem

-KPI 1 Lokale regelingen
-KPI 2 Middelen en mensen
-KPI 3 Archiefruimten, applicaties, archiefbewaarplaats en e-depot, onderdeel 3.4 Gemeentelijk rampenplan en 3.5 Plan veiligheid, calamiteiten en ontruiming
-KPI 4  Interne kwaliteitszorg en toezicht

2 - Zowel analoge als digitale overheidsinformatie wordt in goede, geordende en toegankelijke staat gebracht

-KPI 5 Ordening, authenticiteit, context, toegankelijkheid en duurzaamheid archiefbescheiden  

3 - Zoals analoge als digitale overheidsinformatie wordt tijdig vernietigd dan wel overgebracht, openbaar gemaakt en beschikbaar gesteld

-KPI 6 Vervanging, conversie/migratie, selectie, vernietiging en vervreemding van archiefbescheiden
-KPI 7 Overbrenging van archiefbescheiden
-KPI 8 Terbeschikkingstelling van overgebrachte archiefbescheiden

4 - Zowel analoge als digitale overheidsinformatie wordt duurzaam beheerd en is geplaatst in daartoe geëigende beheeromgevingen

-KPI 3 Archiefruimten, applicaties, archiefbewaarplaats en e-depot, onderdeel 3.1 Archiefruimte(n) en applicaties, 3.2 Archiefbewaarplaats en 3.3 E-depot(s)

Er is een passend verbeterplan voor het informatie- en archiefbeheer

Volgt (bij toelichtend verslag)

Is er reden voor extra aandacht?

Ja

Jaarlijks brengen wij op basis van het VNG-instrumentarium ‘Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) gemeentelijke archiefketen’ zelf in beeld of we voldoen aan de archief wettelijke eisen. Wanneer door ons niet aan deze eisen wordt voldaan, dan heeft dat gevolgen voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering én lopen we de kans dat de interbestuurlijk archieftoezichthouder, de provincie, ingrijpt.

De afzonderlijke KPI-resultaten over het verantwoordingsjaar 2021 zijn hierboven samengevat en gegroepeerd per cruciaal thema (1 t/m 4). Halverwege 2022 zal in een toelichtend verslag aan de gemeenteraad meer uitvoerig verslag worden gedaan over deze thema’s en resultaten. Bij het toelichtend verslag zullen dan ook de afzonderlijke KPI-resultaten (waaronder de stand van zaken omtrent de verbetermaatregelen 2021) worden gevoegd en zal worden aangegeven welke verbetermaatregelen in 2022 worden getroffen.

In 2021 is er – op basis van een eerdere zelfevaluatie en risicoanalyse over het jaar 2020 – gewerkt aan een tiental verbetermaatregelen. Twee van deze maatregelen waren eind 2021 nagenoeg afgerond en acht van deze maatregelen waren eind 2021 nog in uitvoering.

Onze zelfevaluatie over het jaar 2021 kan niet los worden gezien van de nog uit te voeren oude en van de nog te treffen nieuwe verbetermaatregelen. De kleur oranje wil in interbestuurlijk archieftoezichttermen namelijk zeggen: ‘de vastgestelde risicovolle thema’s zijn of worden nog onvoldoende door de getroffen verbetermaatregelen beheerst of er zijn onvoldoende gegevens bekend op de peildatum’ (in ons geval geldt overigens alleen het eerste deel van de kwalificatie: ‘de vastgestelde … beheerst’).

Omdat bij zeven van de voor 2021 geplande en nog in uitvoering zijnde verbetermaatregelen sprake is van aanzienlijke risico’s (het informatie-overzicht (2x); het vernietigen van informatie (3x) en; het overbrengen van informatie (2x)), is er in 2022 reden voor extra aandacht en aanvullende maatregelen.

Omgevingsrecht

Rood/Oranje/Groen

Gemeente heeft een actueel beleid op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), inclusief veiligheid, bouwplantoetsing, bodembeleid en een probleem- en risicoanalyse

Gemeente heeft een consistent en duidelijk, bestuurlijk vastgesteld jaarprogramma op het gebied van VTH, met voldoende operationele doelen

Vanwege late vaststelling van het jaarprogramma 2020, is in 2021 gewerkt met het jaarprogramma 2020.

Gemeente heeft een bestuurlijk vastgesteld jaarverslag op het gebied van VTH

Uit het jaarverslag blijkt dat doelen en normen op het gebied van VTH zijn behaald volgens de wettelijke vereisten

Gemeente heeft een bestuurlijk vastgestelde kwaliteitsverordening op het gebied van VTH

Er wordt op dit moment toegewerkt naar het nieuwe kwaliteitsniveau. In 2022 wordt er een check gedaan op de kwaliteitscriteria 2.2.

Is er reden voor extra aandacht?

Ja, de stukken zijn op orde. Echter, door te late aanlevering van de stukken is er vanuit het IBT reden voor extra aandacht.

Deze pagina is gebouwd op 02/09/2023 15:16:01 met de export van 02/09/2023 15:06:00