Taakvelden

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Ontwikkelingen

  • In het Voortgezet Onderwijs wordt samengewerkt onder één dak tussen het Nassaucollege, CS Vincent van Gogh en het jongerencentrum onder de naam Volta.
  • Binnen Volta vormt het technasium een nieuw onderdeel binnen de bestaande opleidingen.
  • In aansluiting hierop willen we een TechLab realiseren in het kader van Sterk Techniek Onderwijs.
  • In de buurtacademies worden cursussen voor volwassenen verzorgd, zoals het verhogen van taal- en digitale vaardigheden. Door de corona pandemie in 2021 vond doorgang niet altijd plaats.
  • We verstevigen de samenwerking met kinderopvang, onderwijs en zorg en ondersteunen kwaliteit verhogende activiteiten binnen de kinderopvang in de IKC’s.
  • Hiervoor is extra aandacht in de Lokale Educatieve Agenda overleggen.
  • Met alle partners van de LEA zijn we in 2021 begonnen met het opstellen van een lokale samenwerkingsagenda.
  • In 2021 is nieuw VVE beleid opgesteld. Aandacht is er voor versteviging van de toeleiding, het verbeteren van de kwaliteit in de VVE peutergroepen en het ophalen van resultaten.
  • Voor het oplopen van achterstanden tijdens de coronapandemie gaan we de middelen uit het Rijksbeleid voor NPO (Nationaal Programma Onderwijs) inzetten in samenwerking met o.a. het Onderwijs (IKC’s), Bibliotheken en Welzijnswerk.
  • Vanuit het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities zullen we de komende jaren aandacht moeten besteden aan de effecten daarvan op het gebied van onderwijs, studiekeuzes, schooluitval enzovoort.

Wat hebben we bereikt?

  • Binnen het afstemmingsoverleg kinderopvang, onderwijs en zorg, in het kader van het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities, worden onder andere zorgroutes en de samenwerking voor uitvoering besproken en bijgesteld. Er is een routekaart dagbesteding en arbeid ontwikkeld.
  • Er is nieuw VVE Onderwijskansenbeleid 2022-2026 'Ieder kind een goede start en een eerlijke kans' vastgesteld t.b.v. de ontwikkeling van peuters tussen 2,5 en 4 jaar (met een indicatie);
  • Ouders van kinderen in de kinderopvang, voor- en vroegscholen en (speciaal)basisonderwijs hebben gebruik kunnen maken van de noodopvang gedurende de corona pandemie.
  • Er ligt een concept plan voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs in samenwerking met diverse partners.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Met verschillende gemeentelijke afdelingen (leerplicht, Wmo, jeugd en beleid en samenleving), de IKC’s en het voorgezet onderwijs zijn we structureel overleg gaan voeren over processen, taken, verantwoordelijkheden en verbindingen. Hiermee beogen we sneller de juiste hulp in te kunnen zetten en aanvullend op elkaar te werken.
  • In het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare positie is een aanpak beschreven die ertoe bijdraagt de positie van kwetsbare jongeren te verbeteren en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Dit regionaal programma is opgesteld in samenwerking met de Noord Midden-Drentse gemeenten (Aa en Hunze, Assen, Tynaarlo, Noordenveld en Midden-Drenthe), het samenwerkingsverband passend onderwijs en het Drenthe College als contactschool.
  • In verband met de verschillende regio-indelingen (arbeidsmarktregio, regio-indeling passend onderwijs en het Noord Midden-Drents samenwerkingsverband) is er een lokale uitwerking beschreven van het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities. Daardoor is een totaaloverzicht ontstaan van mogelijkheden voor jongeren uit Midden-Drenthe.
  • De routekaart dagbesteding en arbeid is ontwikkeld in samenwerking met een aantal Pro/VSO scholen waar leerlingen uit Midden-Drenthe onderwijs volgen. Deze routekaart is een beschrijving van het proces voor een sluitende aanpak voor jongeren die vanuit Pro/VSO doorstromen naar dagbesteding of arbeid.
  • De voorscholen hebben het proces voor het educatieve aanbod met elkaar besproken, routes aangepast en de onderlinge samenwerking verstevigd, voor (doelgroep)peuters met een (risico op) taal- en/of ontwikkelachterstand.
  • Het aanbod voor volwasseneneducatie, de activiteiten voor het project Naar een geletterd en Digisterk Midden-Drenthe II en de cursussen op de buurtacademies zijn zover als mogelijk was uitgevoerd binnen de maatregelen van de corona pandemie.

Lasten & baten

Lasten

1.604

51,4 %

Baten

281

84,0 %

Deze pagina is gebouwd op 02/09/2023 15:16:01 met de export van 02/09/2023 15:06:00